این پست صرفاً برای معرفی کتابهای دست دوم رشتهی علوم تربیتی است.
بررسی تأثیر آموزش راهبردهای حل مسأله در پیشرفت ریاضی و بهبود نگرش نسبت به درس ریاضیات در دانشآموزان سال دوم راهنمایی شهرستان طارم
در این پژوهش تأثیر روش آموزش راهبردهای حل مسأله بر پیشرفت تحصیلی ریاضیات و نگرش نسبت به ریاضی مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش عبارت بود از: دانشآموزان پسر سال دوم راهنمایی مدارس شهرستان طارم در سال تحصیلی 82-81 که نمره ریاضی آنها در نیم سال اول کمتر از 12 بود. آزمودنیهای این پژوهش به صورت تصادفی انتخاب شدند. به این ترتیب که از روی فهرست مدارس راهنمایی این شهرستان یک مدرسه به عنوان نمونه انتخاب شد. از آنجا که این مدرسه فقط دارای دو کلاس راهنمایی بود، دانشآموزان این دو کلاس که نمره ریاضی نیم سال اولشان کمتر از 12 بود انتخاب و پیشآزمون مقیاس نگرش سنج نسبت به ریاضی بر روی آنها اجرا گردید. در این میان 30 نفر به عنوان گروه آزمایش و گواه انتخاب شدند. سپس آموزش روش راهبردهای حل مسأله بر روی گروه آزمایشی به اجرا درآمد (به مدت 7 جلسه) و در پایان یک آزمون پیشرفت تحصیلی ریاضی و نیز پس آزمون مقیاس نگرش نسبت به ریاضی بر روی دو گروه اجرا گردید. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که این روش پیشرفت تحصیلی گروه آزمایشی را در قیاس با گروه گواه افزایش داد همچنین نگرش گروه آزمایش را هم نسبت به ریاضیات بهبود بخشید.
عنوان مقالهی انگلیسی: Creativity in Schools
عنوان ترجمهشده: خلاقیت در مدارس
رشتههای مرتبط با موضوع: علوم تربیتی، روانشناسی و علوم اجتماعی
تعداد صفحات فایل ترجمهشده: 13 (همراه با فهرست مطالب و فهرست منابع)
دانلود اصل مقالهی انگلیسی از ساینسدیرکت (لینک کمکی)
————————————————————
Abstract
Innovative
and creative children are important in educational systems. Scientists
have expressed creativity with a variety of interpretations. According
to them, all people have different degrees of creativity. This is
important part of any educational system. Existence of creative
environments is the essential part of any school system mainly for
students, because it provides different opportunities for them.
Therefore, creativity is not forgettable in any educational program. In
this article, the authors have focused on problem-solving methods with
regards to creative students in schools.
چکیده:
کودکان مبتکر و خلاق در سیستمهای آموزشی مهم هستند. دانشمندان خلاقیت را به صورتهای مختلف تفسیر کردهاند. براساس دانشمندان، تمام مردم سطوح متفاوتی از خلاقیت را دارند. این امر قسمت بسیار مهمی از هرنوع سیستمهای آموزشی است. محیطهای خلاقانه اجزای لازم هر سیستم مرتبط با مدرسه را تشکیل میدهد، زیرا که فرصتهای متنوعی را برای دانشآموزان فراهم میکنند. به همین دلیل، در هیچ برنامهی آموزشی نمیتوان از خلاقیت یاد نکرد. در این مقاله، نویسندان با در نظر گرفتن دانشآموزان مدرسه، بر روشهای حل مسأله تأکید کردهاند.
عنوان مقالهی انگلیسی: The Effect of Emotional Intelligence and Its Components on Creativity
عنوان ترجمهشده: تأثیر هوش هیجانی و مؤلفههایش بر خلاقیت
رشته: علوم تربیتی، روانشناسی و علوم اجتماعی
تعداد صفحات فایل ترجمهشده: 10 (همراه با فهرست مطالب و فهرست منابع)
دانلود اصل مقالهی انگلیسی از ساینسدیرکت (لینک کمکی)
————————————————————
Abstract
The
aim of this study was predicting creativity and its components based on
emotional intelligence and its components. The sample comprised from
548 students (281 boys and 267 girls) in four secondary grades and
pre-university level from Shiraz high schools. Who were selected via
multi-stage cluster sampling procedure with class as sampling unit?
Method: Regression analysis procedure was used for analyzing the date.
General finding of the study indicated that emotional intelligence
positively predicts creativity. Result: creativity was positivity
predictable through two components of emotional intelligence including
emotional perception and optimism General emotional intelligence can
positively predict dynamic and extension as two components of
creativity. In addition findings indicated that boys and girls were
significantly different in terms of general emotional intelligence (as
well as two emotional perception and optimism components) and creativity
a whole and its components .But this was not true for social skills and
emotional control components of emotional intelligence. Finally, the
findings were discussed with respect to the research literature and
suggestion for further investigations was set forth.
چکیده:
هدف از این مقاله پیشبینی کردن خلاقیت و مؤلفههایش بر اساس هوش هیجانی و مؤلفههایش بود. نمونهها شامل 548 دانشآموز (281 پسر و 267 دختر) کلاس چهارم متوسطه و پیشدانشگاهی از دبیرستانهای شیراز بود. چه کسانی از طریق نمونهگیری خوشهی چند مرحله و با کلاس بهعنوان واحد نمونهگیری انتخاب شدند؟ روش: از تجزیه و تحلیل رگرسیون برای آنالیز دادهها استفاده گردید. یافتههای عمومی این بررسی نشان دادند که هوش هیجانی بهگونهای مثبت خلاقیت را پیشبینی میکند. نتیجه: خلاقیت توسط دو مؤلفه از هوش هیجانی (درک هیجانی و خوشبینی) بهگونهای مثبت قابل پیشبینی بود. هوش هیجانی عمومی میتواند بهطور مثبت پویایی و گستردگی (دو مؤلفهی خلاقیت) را پیشبینی کند. بهعلاوه، یافتهها نشان دادند که پسران و دختران از نظر هوش هیجانی عمومی (و همچنین هردو مؤلفهی درک هیجانی و خوشبینی) و خلاقیت کلی (و مؤلفههایش) با یکدیگر متفاوتاند. اما، این قاعده در مورد مهارتهای اجتماعی و مؤلفههای کنترل هیجان هوش هیجانی صادق نبود. در نهایت، این یافتهها با در نظر گرفتن مقالات پژوهشی مورد بحث و بررسی قرار گرفتند. به هر حال، انجام مطالعات تکمیلی پیشنهاد میشود.